Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
Obrazkowy Test Słownikowy - Rozumienie OTSR
Pierwsze tego typu narzędzie w Polsce pozwalające na ocenę zasobu słownictwa dzieci w wieku 2;0 - 6;11. Narzędzie składa się z dwóch równoległych form (wersja A i wersja B). Wyposażone jest w arkusze testowe, które po zakupie można swobodnie kserować.
Zestaw testowy zawiera wzorcowe arkusze do samodzielnego kserowania w nieograniczonej liczbie egzemplarzy (cena testu obejmuje licencję na nieograniczone kserowanie arkuszy na potrzeby placówki).
Więcej informacji - kliknij na zdjęcie
Profil sprawności grafomotorycznych PSG
Profil sprawności grafomotorycznych jest narzędziem diagnostycznym służącym do oceny:
- techniki czynności grafomotorycznych – zgodnie z Protokołem obserwacyjnym,
- wytworów czynności grafomotorycznych – zgodnie z Kartą oceny pisma i wzorów literopodobnych.
Rozpoznawanie możliwości i ograniczeń w sferze grafomotoryki dokonywane jest na podstawnie obserwacji przebiegu czynności grafomotorycznych oraz analizy próbek pisma i wzorów literopodobnych.
Profil sprawności grafomotorycznych obejmując obydwa wskazane wyżej aspekty, pozwala ocenić u osób badanych zarówno opanowanie techniki pisania, jak i poziom graficzny pisma.
Skala przeznaczona jest dla psychologów oraz pedagogów. Posługiwanie się skalą nie wymaga dodatkowego przeszkolenia.
Głównym obszarem diagnostycznym gdzie skala może znaleźć swoje zastosowanie jest diagnoza dysgrafii.
Narzędzie oceny jakościowej – nie posiada norm psychometrycznych.
Zestaw testowy zawiera wzorcowe arkusze do samodzielnego kserowania w nieograniczonej liczbie egzemplarzy (cena testu obejmuje licencję na nieograniczone kserowanie arkuszy na potrzeby placówki).
Skala oceny sprawności grafomotorycznych SOSG
Skala oceny sprawności grafomotorycznych SOSG jest narzędziem diagnostycznym służącym do oceny przebiegu czynności grafomotorycznych oraz analizy próbek pisma i wzorów literopodobnych w oparciu o normy psychometryczne. Narzędzie opracowane zostało na bazie funkcjonującego w praktyce diagnostycznej Profilu Sprawności Grafomotorycznych. Autorki SOSG wykorzystując materiał egzemplifikacyjny PSG opracowały szczegółowe, rozszerzone kryteria oceny wytworów grafomotorycznych i oparły je o wskaźniki ilościowe. Tym samym możliwe stało się odniesienie wyników uzyskiwanych przez badanych uczniów do norm.
Skala przeznaczona jest dla psychologów, pedagogów oraz logopedów. Posługiwanie się skalą nie wymaga dodatkowego przeszkolenia.
Skala charakteryzuje się trafnością i rzetelnością na poziomie wymaganym od tego typu narzędzi. Trafność SOSG oceniono w zakresie spójności wewnętrznej, trafności czynnikowej (CFI 0,991 - 1,000) oraz kryterialnej (związek wyników SOSG z formalnym rozpoznaniem dysgrafii). Rzetelność skali oceniono analizując zgodność ocen wytworów dokonywanych przez niezależnych sędziów kompetentnych (Kappa = 0,708, p<0,05).
Głównym obszarem diagnostycznym gdzie skala może znaleźć swoje zastosowanie jest diagnoza dysgrafii.
Skala oceny wrażliwości kompleksu ustno-twarzowego. SOWKUT
- autor: Marta Wiśniewska, Aleksandra Kaczyńska
- kategoria narzędzia: NPK
- sposób badania: badanie indywidualne
- diagnozowany obszar: aparat artykulacyjny, obszar ustno-twarzowy, system dotykowy
- grupa wiekowa: 0;1-3;11
- użytkownicy: logopedzi, neurologopedzi oraz terapeuci integracji sensorycznej, pedagodzy specjalni, psychologowie w porozumieniu z logopedami, neurologopedami
- w zestawie: podręcznik, komplet protokołów
Narzędzie służy do pomiaru wrażliwości kompleksu ustno-twarzowego (orofacjalnego) u dzieci w przedziale wiekowym od urodzenia do 3 roku życia, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci z zaburzeniami w rozwoju (np. wady genetyczne, mózgowe porażenie, opóźnienie w rozwoju). Nadmierna wrażliwość kompleksu ustno-twarzowego może być objawem izolowanym, ale często towarzyszy nieprawidłowościom w rozwoju. Bywa przyczyną wybiórczości pokarmowej występującej u dzieci o rozwoju neurotypowym i nieneurotypowym.
Narzędzie jest rekomendowane do funkcjonalnej diagnozy rozwoju małych dzieci.
Skala składa się z dwóch podskal:
- Podskala I
- nadwrażliwość dotykowa - Podskala II
- funkcje oralne, anatomia i funkcjonowanie narządów artykulacyjnych
Podskala I jest uzupełniana na podstawie wywiadu z rodzicami/opiekunami dziecka oraz na podstawie obserwacji. Podskala II jest uzupełniana na podstawie badania fizykalnego dziecka.
SOWKUT - Protokoły badania
Zestaw 25 protokołów badania do SOWKUT
Test Fluencji Słownej (TFS)
- autorzy: Barbara Gawda, Ewa M. Szepietowska
- kategoria narzędzia: TP
- sposób badania: badanie indywidualne
- diagnozowany obszar: płynność słowna
- grupa wiekowa: 18+
- użytkownicy: psycholodzy
- wydanie: pierwsze (2021)
Test Fluencji Słownej (TFS) jest prostym, krótkim narzędziem składającym się z pięciu zadań podstawowych oraz dwóch zadań dodatkowych. TFS jest przeznaczony do badania osób dorosłych i został zwalidowany w grupie 2367 osób (w tym 598 osób z różnych grup klinicznych). Test Fluencji Słownej charakteryzuje się wysoką rzetelnością. Jest także trafnym i czułym narzędziem do pomiaru funkcji poznawczych; pozwala na zróżnicowanie zarówno znaczących, jak i subtelnych deficytów w zakresie szeregu funkcji, takich jak: uwaga, pamięć semantyczna, pamięć robocza, funkcje wykonawcze, myślenie abstrakcyjne czy inteligencja werbalna.
Narzędzie składa się z podręcznika i kompletu protokołów badania (25 szt.)
Test Kompetencji Komunikacyjnej TKK
TKK jest testem badającym kompetencję/sprawność językową i komunikacyjną. Pozwala na globalną ocenę: 1. rozumienia tekstu, 2. słownika i słowotwórstwa, 3. gramatyki, 4. umiejętności korygowania błędów semantycznych i gramatycznych, 5. tworzenia aktów mowy w sytuacjach oficjalnych i nieoficjalnych, 6. umiejętności konwersacyjnych. Jest przeznaczony do badania dzieci szkolnych w wieku 7–15 lat. Umożliwia wykreślenie profilu kompetencji komunikacyjnej dziecka, który stanowi podstawę postępowania stymulacyjno-terapeutycznego. Procedura badania jest dostosowana do wieku dziecka. Badania towarzyszące normalizacji wskazują na wysoką rzetelność i trafność TKK.
Test Uczenia się Słuchowego TUS
Uczenie się słuchowe jest jedną z bardziej znaczących kompetencji wykorzystywanych w procesie edukacji dzieci. Jak wskazują badania, warunkuje ona nie tylko nabywanie wiedzy, ale również zachowanie dziecka w szkole. Pozwala ono na aktywne uczestnictwo w zajęciach lekcyjnych, korzystanie z materiału opracowywanego na lekcjach, ale również na budowanie prawidłowych relacji interpersonalnych. Ocena słuchowego uczenia się pozwala nie tylko na wsparcie diagnozy przyczyn niepowodzeń szkolnych, lecz także wspiera planowanie oddziaływań terapeutycznych i dydaktycznych. Prezentowane narzędzie pozwala na psychometryczną ocenę procesu uczenia się, jak i na jakościową ocenę przebiegu tego procesu. Autorki założyły, iż istotne w procesie diagnozy funkcjonalnej jest nie tyko ustalenie poziomu uczenia się słuchowego. Warto zwrócić uwagę również na dynamikę, jakość oraz zastosowane techniki czy strategie pamięciowe. Zaleca się stosowanie prezentowanego testu podczas diagnostyki funkcjonalnej trudności szkolnych, trudności z zachowaniem czy trudności w zakresie nawiązywania prawidłowych relacji interpersonalnych. Pozwala on na kompleksową ocenę procesu uczenia się słuchowego.