Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
Krótka Skala Rozwoju Niemowlęcia
- autorka: Magdalena Chrzan-Dętkoś
- kategoria narzędzia: NK
- sposób badania: wywiad z opiekunem, obserwacja-ocena funkcjonowania dziecka
- diagnozowany obszar: rozwój motoryczny, poznawczy, społeczny, mowa
- grupa wiekowa: 1 - 12 mż
- użytkownicy: psycholodzy i pedagodzy diagności
KSRN umożliwia przeprowadzenie wstępnej oceny rozwoju dziecka w wieku od 1 do 12 miesiąca życia, już na etapie zbierania wywiadu rozwojowego z dzieckiem (w warunkach poradni psych-ped czy gabinetu diagnostycznego) bądź też na podstawie obserwacji funkcjonowania dziecka. Narzędzie oparte jest o normy rozwojowe i ma charakter check-listy. Ocena rozwoju dokonana z zastosowaniem KSRN daje diagnoście informację o prawidłowości rozwoju dziecka bądź konieczności pogłębienia diagnozy wraz ze wskazaniem obszarów deficytowych. KSRN ocenia rozwój dziecka w obszarach: motorycznym, poznawczym, społecznym oraz mowy. Zestaw składa się z 12 arkuszy diagnostycznych przypadających na poszczególne miesiące życia. Narzędziem mogą posługiwać się zarówno psycholodzy jak i pedagodzy diagności.
Funkcjonalna Ocena Trudności Szkolnych Uczniów przybyłych z Ukrainy (FOTSU)
- autor: Bartosz M. Radtke
- kategoria narzędzia: NK
- sposób badania: badanie indywidualne
- diagnozowany obszar: jakościowa ocena trudności w uczeniu się, funkcje wykonawcze, uwaga, pamięć, motywacja
- grupa wiekowa: 10;0-16;11
- użytkownicy: pedagodzy, psycholodzy
- w zestawie: podręcznik, arkusze testowe i protokoły
Prezentowane narzędzie opracowano w odpowiedzi na zaistniałą potrzebę psychologiczno-pedagogicznej oceny trudności szkolnych u uczniów, którzy przybyli do Polski z Ukrainy z powodu toczących się w ich kraju działań wojennych. Narzędzie służy do jakościowej oceny zakresu i nasilenia trudności w czytaniu (i pisaniu) w języku ukraińskim. Pozwala również na identyfikowanie trudności w nauce poszczególnych przedmiotów szkolnych (już w nowej rzeczywistości szkolnej) oraz ocenę czterech zmiennych psychologicznych kluczowych dla efektywnej nauki: pamięci, uwagi, funkcji wykonawczych i motywacji.
TEST NIE WYMAGA SZKOLENIA
Bateria metod diagnozy przyczyn niepowodzeń szkolnych u uczniów w wieku 13-15 lat. BATERIA 13/15
UWAGA: Już niebawem premiera Baterii 6/18! Szczegóły: tutaj
Bateria przeznaczona jest do psychologiczno-pedagogicznej diagnozy przyczyn trudności w czytaniu i pisaniu u uczniów w wieku gimnazjalnym (w tym dysleksji rozwojowej). Narzędziem mogą posługiwać się zarówno psycholodzy jak i pedagodzy zatrudnieni w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, po przejściu specjalistycznego szkolenia kwalifikacyjnego. Narzędzie składa się z testów diagnozujących: funkcje wzrokowo-przestrzenne (w tym: percepcja wzrokowo - przestrzenna i szybkość spostrzegania wzrokowego podczas pracy z materiałem wzrokowym; koordynacja wzrokowo-ruchowa, strukturalizacja percepcji; uwaga i kontrola wzrokowo - ruchowa podczas pracy z materiałem złożonym.; pojemność bezpośredniej pamięci wzrokowej); funkcje słuchowo-językowe (w tym: słuch fonemowy; pamięć fonologiczna; umiejętność dokonywania analizy głoskowo-fonemowej, abstrahowania głoski i syntetyzowania głosek; uwaga i pamięć fonologiczna);.integrację percepcyjno-motoryczną; czytanie i pisanie. Bateria 13/15 to odświeżona wersja dawnej Baterii GIM; zadania i normy nie uległy zmianie.