Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
Skala oceny sprawności grafomotorycznych SOSG
Opis
- autorzy: Urszula Mirecka, Aneta Domagała
- kategoria narzędzia: TP
- sposób badania: badanie indywidualne, badanie grupowe
- diagnozowany obszar: sprawność grafomotoryczna
- grupa wiekowa: uczniowie klas I - VI szkół podstawowych
- użytkownicy: psycholodzy, pedagodzy, logopedzi
Skala oceny sprawności grafomotorycznych SOSG jest narzędziem diagnostycznym służącym do oceny przebiegu czynności grafomotorycznych oraz analizy próbek pisma i wzorów literopodobnych w oparciu o normy psychometryczne. Narzędzie opracowane zostało na bazie funkcjonującego w praktyce diagnostycznej Profilu Sprawności Grafomotorycznych. Autorki SOSG wykorzystując materiał egzemplifikacyjny PSG opracowały szczegółowe, rozszerzone kryteria oceny wytworów grafomotorycznych i oparły je o wskaźniki ilościowe. Tym samym możliwe stało się odniesienie wyników uzyskiwanych przez badanych uczniów do norm.
Skala przeznaczona jest dla psychologów, pedagogów oraz logopedów. Posługiwanie się skalą nie wymaga dodatkowego przeszkolenia.
Skala charakteryzuje się trafnością i rzetelnością na poziomie wymaganym od tego typu narzędzi. Trafność SOSG oceniono w zakresie spójności wewnętrznej, trafności czynnikowej (CFI 0,991 - 1,000) oraz kryterialnej (związek wyników SOSG z formalnym rozpoznaniem dysgrafii). Rzetelność skali oceniono analizując zgodność ocen wytworów dokonywanych przez niezależnych sędziów kompetentnych (Kappa = 0,708, p<0,05).
Głównym obszarem diagnostycznym gdzie skala może znaleźć swoje zastosowanie jest diagnoza dysgrafii.