Skala Oceny Kompetencji Społeczno-Emocjonalnych SEE® służy do badania różnych aspektów świadomości społecznej i emocjonalnej u dzieci. Test został znormalizowany w populacji ogólnej oraz grupach specjalnych (w tym z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi).
Dodatkowym elementem narzędzia są nagrania - dialogi osób prezentowanych na ilustracjach, co pozwala osobie badanej uwzględnić takie aspekty jak: ton, barwa i natężenie głosu oraz poszerzyć kontekst podczas rozpoznawania sytuacji społecznych i rozumienia sprzecznych komunikatów. Pozwala to ocenić, czy osoba badana prawidłowo rozumie i rozróżnia wypowiedzi zawierające żart, sarkazm czy ironię.
Przekazany rodzicom/opiekunom oraz nauczycielom/specjalistom kwestionariusz rozwoju społeczno-emocjonalnego pozwala diagnoście na porównanie postrzegania kompetencji społeczno-emocjonalnych badanego dziecka w domu i w przedszkolu/ szkole. Umożliwia także ustalenie, czy wyniki dziecka uzyskane w badaniu są współmierne z postrzeganiem go przez dorosłych.
Narzędzie posiada aktualne, ogólnopolskie normy (2023-2025) i nie wymaga szkolenia kwalifikacyjnego. Narzędziem mogą posługiwać się psycholodzy oraz pedagodzy (z wykształceniem podyplomowym w zakresie psychologii edukacji bądź wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży), a także psychoterapeuci.
Narzędzie umożliwia korzystanie z Systemu Wsparcia Diagnosty, który przelicza wyniki oraz generuje szczegółowe opisy ich interpretacji. Średni czas trwania badania wynosi około 30 minut.
Narzędzie jest oparte na założeniach modelu biopsychospołecznego i umożliwia funkcjonalną diagnozę kompetencji emocjonalno-społecznych (w ujęciu modelu BPS obejmuje czynniki: psychiczny i społeczny). Narzędzie wspiera diagnozę kliniczną oraz edukacyjną opartą na klasyfikacjach ICD-11 oraz ICF.