Newsletter
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
Skala Oceny Kompetencji Społeczno-Emocjonalnych SEE®
Opis
- autorzy: Elisabeth H. Wiig, adaptacja: U. Sajewicz-Radtke, B.M. Radtke
- kategoria narzędzia: TP
- sposób badania: badanie indywidualne
- diagnozowany obszar: rozwój społeczny i emocjonalny
- grupa wiekowa: 6;0-12;11
- użytkownicy: psycholodzy, pedagodzy (z wykształceniem podyplomowym w zakresie psychologii edukacji bądź wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży), psychoterapeuci
- w zestawie: podręcznik, zestaw tablic, zestaw protokołów badania (25 szt.) wraz z kodami dostępu do internetowego Systemu Wsparcia Diagnosty generującego opisy przeprowadzonych badań, zestaw Kwestionariuszy Rozwoju Kompetencji-Społeczno-Emocjonalnych w wersji dla Rodzica/Opiekuna i Nauczyciela/Specjalisty (po 25 szt.), dostęp do nagrań audio
Skala Oceny Kompetencji Społeczno-Emocjonalnych SEE® służy do badania różnych aspektów świadomości społecznej i emocjonalnej u dzieci. Test został znormalizowany w grupie ogólnej oraz grupach specjalnych (w tym z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi).
Dodatkowym elementem narzędzia są nagrania - dialogi osób prezentowanych na ilustracjach, co pozwala osobie badanej uwzględnić takie aspekty jak: ton, barwa i natężenie głosu oraz poszerzyć kontekst podczas rozpoznawania sytuacji społecznych i rozumienia sprzecznych komunikatów. Pozwala to ocenić, czy osoba badana prawidłowo rozumie i rozróżnia wypowiedzi zawierające żart, sarkazm czy ironię.
Przekazany rodzicom/opiekunom oraz nauczycielom/specjalistom kwestionariusz rozwoju społeczno-emocjonalnego pozwala diagnoście na porównanie postrzegania kompetencji społeczno-emocjonalnych badanego dziecka w domu i w przedszkolu/ szkole. Umożliwia także ustalenie, czy wyniki dziecka uzyskane w badaniu są współmierne z postrzeganiem go przez dorosłych.
Narzędzie składa się z:
Podtestu uzupełniającego: Rozpoznawanie mimicznej ekspresji emocji
Czterech podtestów podstawowych:
1. Rozpoznawanie emocji
2. Rozpoznawanie reakcji emocjonalnych
3. Rozumienie gaf i niezręczności społecznych
4. Rozumienie sprzecznych komunikatów
Kwestionariusza Rozwoju Społeczno-Emocjonalnego w wersji dla Rodzica/Opiekuna oraz Nauczyciela/Specjalisty, oceniający funkcjonowanie dziecka w obszarach:
1. Mimika i mowa ciała
2. Inicjowanie interakcji społecznych
3. Rozpoznawanie osób i otoczenia
4. Regulacja emocji i kompetencje społeczne
5. Kompetencje pragmatyczne w komunikacji
Narzędzie posiada aktualne, ogólnopolskie normy (2023-2025) i nie wymaga szkolenia kwalifikacyjnego. Narzędziem mogą posługiwać się psycholodzy oraz pedagodzy z wykształceniem podyplomowym w zakresie psychologii edukacji bądź wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży, a także psychoterapeuci.
Narzędzie umożliwia korzystanie z Systemu Wsparcia Diagnosty, który przelicza wyniki oraz generuje szczegółowe opisy ich interpretacji. Średni czas trwania badania wynosi około 30 minut.
Narzędzie jest oparte na założeniach modelu biopsychospołecznego i umożliwia funkcjonalną diagnozę kompetencji emocjonalno-społecznych (w ujęciu modelu BPS obejmuje czynniki: psychiczny i społeczny). Narzędzie wspiera diagnozę kliniczną oraz edukacyjną opartą na klasyfikacjach ICD-11 oraz ICF.